Apollo-resortet Playitas på Fuerteventura generhverver certificering

Playitas-banen på den kanariske ø Fuerteventura. Foto: Apollo Rejser

Apollo-resortet Playitas på Fuerteventura har, ligesom Apollo, i en årrække haft den internationalt anerkendte Travelife certificering, der gives for et særligt bæredygtigt fokus i rejsebranchen.

Fuerteventura: Playitas har netop generhvervet sin Travelife Gold certificering, som gælder for de kommende to år, og som sikrer resortets gæster og ansatte de mest bæredygtige, sociale og miljømæssige standarder, der findes inden for industrien.

Playitas er mest kendt for sportslige udfoldelser under den evigt skønne sol på den kanariske ø Fuerteventura. Men faktisk handler driften af Playitas Resort ikke kun om glade feriegæster og golf, svømning eller tennis.

Bæredygtige løsninger

Playitas har således i en årrække haft et stort fokus på at tilbyde de mest bæredygtige løsninger inden for rejseindustrien. Det har udløst en Travelife certificering til resortet, som netop er blevet generhvervet for de kommende to år.

Travelife certificeringen betyder bl.a., at Playitas har den fornødne viden og de rette værktøjer til at arbejde bæredygtigt og efter sociale- og miljømæssige standarder. For overhovedet at komme i betragtning til en Travelife Gold certificering har Playitas Resort opfyldt i alt 163 bæredygtighedskrav.

Disse inkluderer bl.a. vilkår for medarbejdere, arbejde med lokalsamfundet og det lokale forretningsliv, fokus på menneskerettigheder for både børn og voksne samt varetagelse af lokale traditioner og dyreliv.

Der er altså mange forhold, der skal være i orden for at opnå en Travelife certificering, og mange af disse har Playitas opfyldt over niveau, hvilket har udløst guld-certificeringen.

– I Apollo-gruppen tror vi meget på, at bæredygtige rejser er fremtiden. Vi arbejder for det hver dag. Og selvom rejsebranchen i sig selv ikke er den mest bæredygtige branche, så er det altid i fokus, at vores rejsende skal have det mest bæredygtige produkt inden for industrien. For når vi alligevel alle sammen rejser mere end nogensinde, så er det vigtigt, at produktet, vi tilbyder, sætter mindst muligt aftryk – globalt og lokalt, fortæller Glenn Bisgaard, kunde- og kommunikationschef hos Apollo.

Apollo har som rejseselskab også opnået Travelife-certificeringen via en lang række tiltag.

Meget kan fortsat gøres

Trods den flotte Travelife Gold certificering anerkender man dog stadig, at der er meget, der fortsat kan gøres.

Teamet på Playitas er således fuldt bevidste om, at graden af bæredygtighed i forbindelse med en rejse i høj grad også ligger på den enkelte gæsts skuldre.

– Hvis økonomisk vækst og bæredygtighed skal gå hånd i hånd, så skal de rejsende naturligvis også tage del i at passe på naturen og lokalsamfundet. Af samme årsag har Playitas fokus på, at få gæsterne på resortet medengagerede i at tage vare på og respektere eksempelvis den ganske særegne natur på Fuerteventura, forklarer Glenn Bisgaard.

Blandt de ting, som man bl.a. har gjort for at generhverve Travelife certificeringen, er bl.a., at 90 pct. af resortets lys er LED, og der er blevet indkøbt nye el-biler.

Desuden er der blevet skåret væsentligt ned på brugen af plastik, og sugerør er blevet udsluset helt på resortet sammen med engangsservice samt plastikposer. Sidstnævnte har bl.a. betydet, at der er blevet sparet 120.000 sugerør, 58.000 plastikposer og 55.000 engangskopper mindre på et år, svarende til 600 kg plastik.